Direkt zum Inhalt
Bild
Foto fra Utzon
For skoler
MODELLER: Byg arkitekturmodeller af hverdagsgenstande
Image
Talk
Målgruppe

2.-10. klasse og ungdomsuddannelser

Image
Kunst lab
Fag

Matematik, billedkunst og håndværk og design

Image
Clock
Tidspunkt

Tirsdag-torsdag kl. 9-10.30 (vi er dog fleksible, hvis andet passer din klasse bedre) 

Image
Payment
Pris

500 kr. ex. moms (gratis for skoler i Aalborg Kommune) 

Image
Groups
Antal

Maks. 28 elever

Image
Info
Yderligere information

Kontakt studio@utzoncenter.dk eller ring til formidlingsarkitekt og koordinator Bastian McLean Gosvig på telefon +45 21 35 26 86. Du kan også ringe til Leg og Læringschef Matilde Marling Kiib på telefon +45 51 72 71 10 

I dette korte undervisningsforløb giver vi jer mulighed for at lege, undersøge og eksperimentere med designprocesser, når I bygger og eksperimenterer med små arkitekturmodeller af forskellige hverdagsgenstande og materialer.

Vi lægger vægt på den skabende og eksperimenterende proces, hvor hverdagsgenstande skifter udtryk og betydning, når skuresvampe og tøjklemmer tager form og bliver til arkitektur.

Arkitektur er overalt. Og når vi lærer at se (mellem)rummene, oplever vi den.

Ved at bygge modeller af hverdagsgenstande fordres elevernes kreativitet og forestillingsevne, da disse genstande udfordrer den gængse forestilling om, hvad arkitektur består af. Kan papirclips blive til en legeplads? Eller et etagebyggeri?
Det afhænger i høj grad om målestoksforholdet eller skalaen, vi bygger modellerne i. Men udgangspunkt i forskellige skalafigurer og -genstande snakker vi om, hvad målestok betyder, og hvordan det kan bruges.

I undervisningsforløbet inspireres vi blandt andet af den japanske arkitekt Sou Fujimoto, der har en stærkt konceptuel og kunstnerisk tilgang til arkitektur. Hans minimalistiske bygninger vækker fantasier om en radikalt anden verden og en ny tilværelse for det enkelte menneske.

Om undervisningsforløbet
Ved workshopbordet bygger I arkitekturmodeller i under kyndig vejledning fra vores arkitekturformidler, som tilpasser forløbet til elevernes alderstrin.

Kan man bygge et bibliotek i hæfteklammer? Og hvordan vil det se ud, hvis det bygges i skuresvampe eller tændstikæsker?

Kreativiteten slippes løs og forestillingsevnen trænes når elever afprøver og tilegner sig erfaring med det at bygge rumlige arkitekturmodeller af forskellige materialer. Undervejs skal eleverne vælge og argumentere for, hvilke målestoksforhold de bygger i ved hjælp af skalafigurer.

Afslutningsvis præsenteres modellerne og udstilles som afslutning på forløbet.