Direkt zum Inhalt
Bild
Foto af børn på Utzon
For skoler
I skalaens verden: Design – Scan – Oplev
Image
Talk
Målgruppe

2.-6. klasse

Image
Kunst lab
Fag

Håndværk og Design, billedkunst og matematik

Image
Clock
Tidspunkt

Kl. 9.00-12.30 (vi er dog fleksible, hvis andet passer din klasse bedre)

Varighed er 3,5 timer eksklusiv forberedelse (før besøget på Utzon Center, inddeles eleverne i grupper á 2-3 elever)
 

Image
Payment
Pris

1250 kr. ex. moms (gratis for skole i Aalborg Kommune)

Image
Groups
Antal

Max. 28 elever

Image
Info
Yderligere information

Kontakt studio@utzoncenter.dk eller ring til Bastian McLean Gosvig på tlf. +45 21 35 26 86.

Annullering: Skulle I få brug for at annullere en booking, skal dette ske senest 3 hverdage før besøget på Utzon Center. Annullering senere end dette vil medføre et gebyr på 1000.- kr. til at dække lønomkostninger for booket personale.

Gå på opdagelse i skalaens verden i LEGO, Minecraft og VR, når vi sammen med jer undersøger arkitekturens forunderlige verden fra model til virkelig størrelse.

I vil stifte bekendtskab med nogle af arkitektens mange værktøjer og metoder til at designe, undersøge og formidle. I vinterhalvåret bygger vi høj, højere, højest, når eleverne skal eksperimentere med temaet skyskrabere. Vi undersøger hvad en skyskraber er, hvem der bruger sådan en bygning og meget mere.

Design
I hvide legoklodser designer eleverne en skyskraber. En skyskraber skal være høj, men hvordan kommer man derop? Hvilken funktion har den? Og hvilken oplevelse får man ved at komme op på toppen af sin skyskraber? Det er nogle af de spørgsmål eleverne skal undre sig over, når de designer.

De hvide klodser øger opmærksomheden på designets form, mere end den enkelte klods’ funktion og anvendelse. Eleverne får derefter mulighed for at scanne deres bygning ind i det digitale univers Minecraft for så at opleve deres skyskrabere 1:1 i Virtual Reality og mærke suset på toppen af højhuset og fornemme designets skaberkraft.

Derudover får eleverne mulighed for at komme op på toppen af nogle af verdens højeste bygninger. Det sker også i Virtual Reality.  

Formidling
Alt efter klassetrin formidler I arkitektur med simple værktøjer, både digitale og analoge. Jeres forestillingsevne og kreative tænkning udfordres, når I skal skabe liv med de hvide legoklodser.

Efterfølgende er det muligt for dig, klassens lærer, at få tilsendt materialet.

Undervisningen afsluttes med en fælles opsamling. 

Undervisningsforløbet er udviklet af Utzon Center og arbejder med folkeskolens fag matematik, håndværk og design, og billedkunst. Derudover tilgodeses folkeskolens vision om, at alle børn og unge skal møde kunst og kultur - herunder arkitektur. Undervisningsmaterialet er en del af projektet 'Arkitektur er en leg', der er støttet af Nordea-fonden.

Her på siden kan du downloade lærervejledning, se program for forløbet og finde materialer til forberedelse inden besøget på Utzon Center. 

Program

9.00-9.10

  • Velkommen til Utzon Center


9.10-9.50

  • Arkitekturmodeller og moduler


9.50-10.50  

  • Modelbygning


10.50-11.35

  • Hold A: Scan med Utzon Captor og oplev med VR i Minecraft
  • Hold B: Stop Motion-video


11.35 - 12.20

  • Hold A: Stop Motion-video
  • Hold B: Scan med Utzon Captor og oplev med VR i Minecraft


12.20 -12.30

  • Fælles afslutning